İstanbul Modern Sinema, Anthony Cragg’in “İnsan Doğası” sergisindeki heykel bedenlerinden esinlenerek sinemanın insan veya insan olmayan bedeni öne çıkardığı, sesi, rengi veya kamerasıyla bedenselleştiği, izleyiciyle adeta tensel temasa geçen filmlerden bir program hazırladı. Programdaki filmler ekranın sadece bakılan bir nesne değil, dokunan, neredeyse kendisi canlı, çok duyulu bir organ gibi bir iletişim aracı olduğunu vurguluyor.
Seçkideki filmler arasında videokaset furyasının başladığı dönemde çıkan David Cronenberg’in Videodrome’u, teknoloji hastalığının bulaşıcı gücüne, bedenin bozulmasına dair bir uyarı. Videodrome sinyalinin etkisiyle ekrana bakmak artık yetmiyor, başımızı ekrandan içeri sokmak istiyoruz, ekran dudak veya silaha dönüşerek organik bünyemizi değiştirmeye başlıyor. Hayvan ile insan bedenlerinin kurduğu karmaşık ilişkiyi kamera aracılığıyla aktaran kült macera filmi Kükrediler’in (Roar) yapımında 150 vahşi hayvan olmasına rağmen, sadece insanlar zarar görmüştü. Beş yıllık süreçte aralarında Hitchcock’un Kuşlar’ında (The Birds) başrolü oynayanTippi Hedren de olmak üzere film ekibinden 70 kişi yaralanmıştı. Yine 1980’ler sinemasında kült bir yere sahip Tetsuo (Tetsuo: The Iron Man), metal fetişisti bir adamın geçirdiği kazadan sonra mutasyon geçiren bedeninin bir tür metal yaratığa dönüşümünü izliyor. 16mm, siyah beyaz çekilen bu filmdeki görsel dünya ve atmosfer izleyene farklı bir şekilde dokunuyor. Denis Côté’nin Yumuşak bir Ten (Ta Peau Si Lisse) adlı belgeseli de bedensel sınırları aşmaya çalışan vücut geliştirici altı kişinin kasları, diyetleri ve spor salonlarındaki çalışmalarını inceliyor. Côté ressam gibi karakterlerinin teninde kamerasını gezdirirken kasları kaplayan o ten başka bir yüzeye dönüşüyor. Bazı filmlerde renk bedene dönüşür, dönüşümün metaforu olur. Peter Greenaway imzalı Aşçı, Hırsız, Karısı ve Aşığı’nda (The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover) karakterleri tanımlayan, renk kullanımı. Renkler filmin ana karakteri Georgina’nın başkalaşımını belirliyor, öyküdeki yeme ve cinsellik gibi temalar da filmin bedenine giren renk üzerinden işleniyor.
AŞÇI, HIRSIZ, KARISI VE AŞIĞI (THE COOK, THE THIEF, HIS WIFE & HER LOVER), 1989
Hollanda, İngiltere, Fransa |DCP, Renkli, 124' |İngilizce, Fransızca, Flemenkçe
Yönetmen: Peter Greenaway
Oyuncular: Richard Bohringer, Michael Gambon, Helen Mirren
AYİN (HEREDITARY), 2018
ABD| DCP, Renkli, 127’ | İngilizce
Yönetmen:Ari Aster
Oyuncular:Toni Collette, Milly Shapiro, Gabriel Byrne
BEDEN (CIALO), 2015
Polonya | DCP, Renkli, 90’ |Lehçe, İspanyolca
Yönetmen:Malgorzata Szumowska
Oyuncular:Janusz Gajos, Justyna Suwala, Maja Ostaszewska
İÇİNDE YAŞADIĞIM DERİ (LA PIEL QUE HABITO), 2011
İspanya |Blu-ray, Renkli, 120' |İspanyolca
Yönetmen: Pedro Almodóvar
Oyuncular: Antonio Banderas, Elena Anaya, Jan Cornet
İYİ İŞ (BEAU TRAVAIL), 1999
Fransa, İtalya, Rusya, İngiltere | DVD, Renkli, 92’ |Fransızca, İtalyanca, Rusça
Yönetmen: Claire Denis
Oyuncular: Denis Lavant, Michel Subor, Grégoire Colin
KAYNAK (THE FOUNTAIN), 2006
Kanada, ABD |Blu-ray, Renkli, 96' |İngilizce, Maya
Yönetmen: Darren Aronofsky
Oyuncular: Hugh Jackman, Rachel Weisz, Sean Patrick Thomas
KÜKREDİLER (ROAR), 1981
ABD | Blu-ray, Renkli, 95' |İngilizce
Yönetmen: Noel Marshall
Oyuncular: Tippi Hedren, Noel Marshall, Melanie Griffith
SONSUZ ÇÖL (WALKABOUT), 1971
İngiltere, Avustralya |Blu-ray, Renkli, 100' |İngilizce, Aborijin dilleri, Çekçe, Fransızca
Yönetmen: Nicolas Roeg
Oyuncular: Jenny Agutter, David Gulpilil, Luc Roeg
TETSUO (TETSUO, THE IRON MAN), 1989
Japonya | Blu-ray, Siyah-Beyaz, 67' |Japonca
Yönetmen: Shin'ya Tsukamoto
Oyuncular: Tomorô Taguchi, Kei Fujiwara, Nobu Kanaoka
VIDEODROME, 1983
Kanada |DCP, Renkli, 87' |İngilizce
Yönetmen: David Cronenberg
Oyuncular: James Woods, Debbie Harry, Sonja Smits
YUMUŞAK BİR TEN (TA PEAU SI LISSE), 2017
Kanada, İsviçre |DCP, Renkli, 93' |İngilizce, Fransızca
Yönetmen: Denis Côté
Oyuncular: Jean-François Bouchard, Cédric Doyon, Benoit Lapierre