Hikmet Onat, Heybeliada Deniz Harp Okulu’nu 1903’te bitirir, 1905’te Sanayi-i Nefise Mektebi’ne kaydolur. Osmanlı Ressamlar Cemiyeti’nin kurucu üyelerinden biri olan sanatçı, Enver Paşa’nın 1917’de açılan Şişli Atölyesi’nde savaş konulu resimler gerçekleştirir. Hikmet Onat’ın akademik nitelikteki nü çalışmaları ve iç mekân resimlerinin yanı sıra ele aldığı konulardan biri de manzara ve dolayısıyla İstanbul’dur. Hikmet Onat, diğer sanatçılar gibi, o dönemde akademik üslubun dışında değerlendirilen İzlenimciliği benimser. Uzun yıllar aynı biçim dilini koruyarak ele aldığı manzaralarında yaşamının sonuna kadar İzlenimcilik ile Akademizm arasında kalır. Özellikle Boğaziçi manzarasını belgeleyen bu yapıtlarını üretmeye devam ederken, diğer çalışmalarında Akademizm yanlısı olduğu görülür.
Askeri disiplinden gelen Hikmet Onat, yıllar boyunca haftalık programlar yaparak sabah karanlığında yola çıkıp, o gün için hedeflediği noktadan güneşin ilk ışınları ile çalışır. Sanatçının resim yapacağı görünümü desenleyerek ve armoniyi belirleyecek temel renk lekelerini taslağın üzerine not alarak, resme girişmeden ana kararlarını verdiği eskiz defterlerinden bilinir. Fazla çeşitlenmeyen kendine özgü bir fırça tekniği, paletini kurutmamanın rahatlığı ile duraksamasız bir gerçekleştirme süreci “Toygartepe’de Sabah” adlı çalışmada görülebilir.
Resim
Tuval üzerine yağlıboya
54 x 72 cm
İstanbul Modern Sanat Müzesi Koleksiyonu
Oya – Bülent Eczacıbaşı Bağışı