1974 Almanya doğumlu Bengü Karaduman, Mimar Sinan Üniversitesi Sahne ve Gösteri Sanatları bölümü tamamladıktan sonra, Almanya Saarbrucken’de Yeni Medya Sanatları eğitimi alır.
Bengü Karaduman çalışmalarında gerçeklik algısının çok katmanlı doğasını ortaya koyar. Hayatta karşılaştığımız somut durumlar bilinç ve bilinçaltı düzeylerinde bireysel olarak yeniden tanımlanır. “Rüya Peyzajı” adlı video yerleştirmede sanatçı, rüyalarından hareketle bilinçaltında yer eden ikonik görüntülerin gerçek hayattaki yansımalarının peşine düşer. Heykelin katı varlığı, gerçekliğin ayrıntılardan arınmış bir gölgesi olarak duvarda yansıma bulur. Sanatçının gördüğü rüyalardan sahneler içeren çalışma, “ödül ve ceza”, “dikkati kendine yöneltmek” ve “yerini aramak” temalarından oluşmaktadır. Üçlemenin ilk sahnesinde, rüyasında bir küratörün onun başarısını kutlamak için açtığı şampanyanın yüzünde patlaması, adeta başarıdan dolayı hissedilen suçluluk duygusunu ortaya çıkarır. İkinci sahnede, sanatçının figürü bir aynanın karşısında otururken, videoda ise sandalyelerin birinden kalkıp diğerine oturmakta ve bu hareketi sonsuz bir döngü içinde tekrar etmektedir. Tekrarlanan bu yer arayışı, kendi varoluşunu farklı yerlerde bulmaya çalışmanın fiziksel bir ifadesiyken, sanatçı dışarıya bakışını nihayetinde kendine yönlendirerek, bir anlamda ayna karşısında kendisiyle yüzleşmektedir. Son sahnede ise sanatçı, bir uzay gemisinde seyahat ederek evini aramaktadır. Ancak videoda dış ortamın sürekli ve hızla değişmesi, sanatçının evini tanımlamasını ve bulmasını imkânsız hale getirir. Karaduman, seyahat ettiği sonsuz uzayda, bir uzay gemisinin içinde kendisine bir alan yaratmış olsa da gerçek anlamda bir yere ait olmanın olanaksızlığına işaret eder.
Yerleştirme
Video yerleştirmesi
2'11''
Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Koleksiyonu
İstanbul Modern Sanat Müzesi / Uzun Süreli Ödünç