Anselm Kiefer 1945’te, III. Reich döneminin son günlerinde, Almanya’nın güneyindeki Donaueschingen şehrinde doğar. Savaş sonrasının bölünmüş Almanyası’nda büyüyen sanatçı, sanata yönelmeden önce hukuk, edebiyat ve dilbilimi üzerine eğitim görür. Sonrasında Karlsruhe ve Düsseldorf Akademisi’nde sanat eğitimi alır. 1993’e kadar Almanya, Buchen’de yaşayan sanatçı, bu tarihten sonra evini ve atölyesini Fransa’nın Paris şehrine taşır.
II. Dünya Savaşı sonrasında evinin etrafındaki harabe binaların tuğlalarını ilk oyuncakları olarak benimseyen Kiefer, çalışmalarında kendine en yakın olanı araştırmakla başlar. Çıkış noktası her zaman için kendi anlatısı ve iç içe geçtiğini düşündüğü Almanya’nın geçmişine ait büyük anlatılar üzerine kuruludur. Alman kültürü ve geçmişine ait sembollere yapıtlarında sıklıkla yer veren sanatçının diğer yandan ele aldığı temalar arasında mitolojiden kimyaya, şiirden dine, doğadan matematiğe kadar geniş bir yelpaze vardır. Buluntu nesneleri sadece yerleştirmelerinde değil, resimlerinde de kullanan sanatçı, saman, toprak, cam, ağaç dalı ve kökü, kül, kıyafet, kitap gibi çeşitli malzemelere yer verir. Birçok katmandan oluşan resimlerine üçüncü boyutu zorlayan eklemeler de yapan Kiefer, bu eklemelerin ele aldığı konuların taşıdığı yoğun anlamlarının fiziksel yansıması olduğunu ifade eder.
“Morgenthau Planı” olarak adlandırılan bu yapıt, aynı adı paylaşan bir seri yapıta aittir. Adını, 1944 yılında ABD tarafından önerilen ve II. Dünya Savaşı sonrası Almanya’nın bir sanayi ülkesi olmak yerine tarımcılığa yönelmesini amaçlayan Morgenthau Planı’ndan alır. Sanatçının bir leitmotif olarak sıklıkla kullandığı ayçiçeği motifleri savaş sonrası endüstriyel gelişimlerin hemen öncesindeki artan çiftlik sahalarıyla tarımcı ve pastoral bir Almanya idealine işaret eder.
Resim
Tuvale marufle fotoğraf üzerine akrilik, emülsiyon, yağ ve şellak
380 x 380 cm
Oya – Bülent Eczacıbaşı Koleksiyonu
İstanbul Modern Sanat Müzesi / Uzun süreli ödünç