PERA FEST
İstanbul Modern Sinema, 12-14 Kasım tarihleri arasında İstanbul 2010 Kültür Başkenti Ajansı desteğiyle bu yıl dokuzuncusu gerçekleşecek olan Pera Fest kapsamında İstanbul ve musiki üzerine yapılmış bir program sunuyor.
12 Kasım Cuma
Türk Musikisini Dünyaya Tanıtan Büyük Ustalar
15.00 Musiki İnsanlarımız: Cinuçen Tanrıkorur
16.00 Musiki İnsanlarımız: Necdet Yaşar
17.00 Musiki İnsanlarımız: Kani Karaca
13 Kasım Cumartesi
13.00 Etek İzlerini Silmeden
15.00 İstanbul'da Üç Gün
17.00 Hat: Bir Medeniyet Çizgisi
14 Kasım Pazar
13.00 Haliç: Altın Boynuz (Yönetmen Erden Kıral’ın katılımıyla)
15.00 İstanbul'un Orta Yeri Sinema (Yönetmen Safa Önal’ın katılımıyla)
Türk Musikisini Dünyaya Tanıtan Büyük Ustalar
Yönetmen: Mehmet Eryılmaz
Danışman: Gönül Paçacı
O Şafak Vaktinin Cihangiri: Cinuçen Tanrıkorur
Cinuçen Tanrıkorur'un hayatını konu alan filmde, ustanın kendi anlatımının yanısıra, yakın dostlarının ve başka müzisyenlerin yorumları ve anıları yer alıyor. Filmde "Nar Çiçeğim", "Köyde Sabah" ve "Mehtapta Yakamozlar" gibi bestelerin de aralarında olduğu 13 eserin seslendiriliyor.
Geleneğimizin Dünyaya Açılan Sazı: Necdet Yaşar
Dünyaya tamburu hayranlıkla dinletmiş büyük ustayı, kendileri ustalık mertebesine erişmiş öğrencileri anlatıyor ve birlikte eserlerini çalıyorlar. Kürdîlihicazkâr saz semaiden nihavent taksime büyük eserler ve Necdet Yaşar'ın doğaçlamaları filme zenginlik katıyor.
Son Yüzyılın En Büyük Sesi: Kani Karaca
Kani Karaca’yı sadece mevlit ve Kuran okuyan bir hafız olarak görenler, bu filmle onun olağanüstü zenginlikteki dünyasını, musiki anlayışını ve büyük yorumculuğunu keşfedecek.
Etek İzlerini Silmeden
Yönetmen: Ebru Bilun Akyıldız, 50’
Yüzyıllardır tüm dünyadan insanları kendine çeken Galata Mevlevihanesi’nden ilham alan belgesel, bu alçakgönüllü yapının derinlikli tarihine, zengin kültürel geleneğine, yaşanmışlığın izlerine yakından bakıyor. Özgün müziğini Gökhan Kırdar’ın yaptığı, Mevlana Celaleddin Rumi'ye, Mevlevî dedelerinin aynasından bakan önemli bir çalışma.
İstanbul’da Üç Gün
Yönetmen: Elif Uslu, 60’
Bu belgesel film, üç semavi dinin her biri için özel bir anlamı olan Cuma, Cumartesi ve Pazar günlerinden yola çıkarak kültür ve inanç sistemleri üzerinden günümüzün biraradalık kültürünü mercek altına alıyor. İmam, Haham ve Papaz belgeselin merkezinde yer alan üç ana karakteri oluşturuyor.
Hat: Bir Medeniyet Çizgisi
Yönetmen: Gökhan Ateştürk, 60’
Yedi ana bölümden oluşan belgesel temelde hat sanatının tarihsel gelişimi ve Türklerin hat sanatına yaptıkları büyük katkıları anlatıyor. “Kahire’de ‘okunduğu’ ve İstanbul’da yazıldığı” ifade edilen Yaratan’ın sözünü merkeze alan ‘yazı’ sanatını irdelerken yalnızca İslâm dünyasında yapılmış hat çalışmalarıyla yetinmiyor; Mısır, Hint, Çin, Mezopotamya, İnka, Aztek, Gotik ve Greko - Latin medeniyetlerindeki farklı kaligrafi geleneklerinin aralarındaki ilişkiler, farklar, bağlantılar, köprüler ve teknikleri de inceliyor.
Haliç: Altın Boynuz
Yönetmen: Erden Kıral, 70’
Bu belgesel film projesi, İstanbul’un gözde simgelerinden Haliç’in tarihinden, günümüz İstanbul’una yansıyan detayları anlatırken, Ermeni’si, Rum’u ve Türk’üyle bir arada yaşayan insanların ve günümüz edebiyatçılarının gözüyle bir İstanbul portresi sunuyor. Haliç’te güneşin doğuşuyla başlayan bir günü anlatan proje, günümüz yaşam tarzını geçmişin anılarıyla örüp, Haliç’in o eşsiz ve mistik görüntüsüyle zenginleştirerek, geçmişten ve şimdiki zamandan alıp işlediği olaylarla bir dramaya dönüşüyor.
İstanbul’un Orta Yeri Sinema
Yönetmen: Safa Önal, 290’
Türk sinemasının emektar senaristlerinden Safa Önal’ın İstanbul’a, İstanbul 2010’nun da Safa Önal’a sinemasal bir saygı girişimi sayılabilecek bu proje, İstanbul’un hayatını konu alan bir belgesel film projesi... Filmde ilk çekilen Türk filminden bugüne, 94 yılın bütün sinema filmleri, sinemada reklam filmleri ve sinema için hazırlanmış belgesellerden seçilen İstanbul görüntüleri kullanılıyor.