20 Ocak - 12 Mart 2015
İstanbul Modern, güncel video sanatına odaklanan ve görsel sanatçıların hareketli görüntü, animasyon ve filmlerini dünyanın farklı köşelerine taşıyan Uluslararası Sanatçı Filmleri (Artists’ Film International) programına kısa süreli sergiler salonunda yer verdi.
2014 yılında Burak Delier ile çalışarak "Kriz ve Kontrol" (2013) adlı videosunun ortak kurumlarda gösterilmesini sağlayan İstanbul Modern, 2015 yılı için Vahap Avşar’ı "Arguvan Yolu" (2013) adlı videosuyla davet etti. Sergide bu iki video yerleştirmenin yanı sıra, 15 ülkeden son iki yılda programa katılan sanatçıların çalışmaları tematik bir seçkiyle sergilendi.
İstanbul Modern, Londra’nın köklü sanat kurumu Whitechapel Gallery öncülüğünde 2008 yılında başlatılan program farklı coğrafyalardan 17 sanat kurumunun ortaklığıyla düzenlenen programa geçmiş yıllarda Türkiye’den Ali Kazma, İnci Eviner, Ergin Çavuşoğlu, Sefer Memişoğlu ve Bengü Karaduman’ın videolarıyla katılmıştı.
Program / İçerik: Çelenk Bafra, Senem Kantarcı
Program kapsamında içeriği İstanbul Modern’in küratöryel seçimiyle belirlenen sergide sergide yer alan sanatçılar: Yuri Ancarani, Lee Kai Chung, Dalila Ennadre, Provmyza Group, Mattias Harenstam, Oded Hirsch, Rebecca Ann Hobbs, Tran Luong, Jorge Macchi, Nicole Miller, Karen Mirza & Brad Butler, Uudam Tran Nguyen, Masooda Noora, Pallavi Paul, Elizabeth Price, Tejal Shah, Anatoly Suravlev, Angela Su, Milica Tomić, Diego Tonus, Amir Yatziv, Tanya Busse & Emilija Škarnulytė
Artists’ Film International 2014-15 Program Ortakları
CCAA / Güncel Sanat Merkezi, Kabil, Afganistan
Ballroom Marfa, Marfa, Teksas, ABD
Belgrad Kültür Merkezi, Belgrad, Sırbistan
Cinémathèque de Tanger, Fas
City Gallery Kfar Saba, İsrail
City Gallery Wellington, Yeni Zelanda
Fundación PRóA, Buenos Aires, Arjantin
GAMeC / Bergamo Modern ve Çağdaş Sanat Merkezi, Bergamo, İtalya
Hanoi/DOCLAB, Hanoi, Vietnam
KINOKINO Sanat ve Film Merkezi, Norveç
n.b.k. / Neuer Berliner Kunstverein Video-Forum, Berlin, Almanya
Para Site, Hong Kong, Çin
Project 88, Mumbai, Hindistan
Tromsø Kunstforening, Tromsø, Norveç
NCCA / Ulusal Güncel Sanatlar Merkezi, Moskova, Rusya
Whitechapel Gallery, Londra, Birleşik Krallık
Program
YURI ANCARANI
Patron
2010, 15’
LEE KAI CHUNG
İsyanın Tarihi (Dj)
2013, 9’ 14’’
DALILA ENNADRE
Duvarlar ve İnsanlar
2013, 81’
PROVMYZA GROUP
Pıtır Pıtır
2009, 32’
MATTIAS HARENSTAM
Yeniden İnşa
2013, 21’
ODED HIRSCH
Traktör
2014, 13’ 05’’
REBECCA ANN HOBBS
246 Metrelik Köprü
2010, 2’ 48’’
TRAN LUONG
Kırmızı Eşarp
2012, 10’ 23"
JORGE MACCHI
12 Kısa Şarkı
2009, 9’
NICOLE MILLER
İsimsiz (David)
2012, 7’ 9"
KAREN MIRZA & BRAD BUTLER
Güvenilmez Anlatıcı
2014, 16’ 50’’
UUDAM TRAN NGUYEN
Makine Binicilerin Valsi
2012, 3’
MASOODA NOORA
...
2013, 7’ 51’’
PALLAVI PAUL
Uzun Saçlar, Güdük Fikirler
2014, 24’ 39’’
ELIZABETH PRICE
Bay X’in Evinde
2007, 20’
TEJAL SHAH
Bir Çeşit Doğa
2013, 6’ 30’’
ANATOLY SHURAVLEV
Panik
2011, 2’ 17’’
ANGELA SU
Hartfordlı Kız ve Diğer Öyküler
2012, 11’ 34’’
MILICA TOMIĆ
"Gece yerine günü
aydınlatacak bir sıkımlık
makineli tüfek ateşi, eğer ışık
başka türlü ulaşamayacaksa"
(Oskar Davičo)
2009, 10’
DIEGO TONUS
Teoride Konuşmalar
(Dünyanın Bütün İşçileri,
Sakin Olun)
2012, 22’
AMIR YATZIV
Detroit
2008/2009, 13’
TANYA BUSSE & EMILIJA ŠKARNULYTĖ
Kof Dünya
2013, 22’ 30’’
2014’ün Konuğu
BURAK DELİER
Kriz ve Kontrol, 2013, 14’ 8’’
Çalışmalarında kapitalizm ve güncel sanat pratikleri arasındaki ilişkiyi görünür kılmakla ilgilenen Burak Delier, gerilla taktikleri ve gündelik yaşamdan ödünç aldığı stratejilerle absürt kesişmeler yaratarak, sisteme müdahale etmeyi amaçlar. Burak Delier’in videosu, günümüz yaşam koşullarında insanın kişisel arzularını yerine getirebilmek için dahil olmak zorunda kaldığı iş dünyasında, neo-liberalizm tarafından dayatılan yaşam tarzının ve çalışma şartlarındaki esnekliğin, insanın kendisi, emeği ve çevresiyle kurduğu ilişkiyi nasıl şekillendirdiğine odaklanıyor. Kariyercilik, gelecek kaygısı, iş dünyasındaki ilişkilerin acımasızlığı, başarı odaklılık ve rekabet gibi kavramlar, her biri alanının uzmanı olan gerçek kişilerce "performe" edilerek dile dökülüyor. "Kriz ve Kontrol", neo-liberal ekonominin bir divana uzanıp, sıkıntılarını dışarı döktüğü bir terapi seansına dönüşürken, terapilere özgü mahremiyeti, anlatma zorluğunu ve gerginliğini de içinde barındırıyor.
2015’in Konuğu
VAHAP AVŞAR
Arguvan Yolu, 2013, 2’ 18’’
Vahap Avşar, belleklere yer etmiş imgeleri, gündelik nesneleri ve popüler kültürün estetik anlayışını kullanarak ürettikleriyle, içinde bulunduğumuz coğrafyada üstü örtülü kalan meseleleri ifşa etmeyi amaçlar. Videoda Vahap Avşar, ailesinin bir kaç kuşaktır yaşadığı Arguvan kasabasını Malatya kentine bağlayan tek yolda 1980’lerde oluşmuş, devasa bir yarığı konu alıyor. Asfalttaki çatlakların derinliği yolu kullanılmaz hale getirmiştir ama devlet yolu ne tamir eder ne de yerine yenisini yapar. Dünyayla ulaşımı kopan, hastane ve adliye başta olmak üzere temel imkânlardan yavaş yavaş mahrum kalan kasaba, kaderine terkedilir. "Arguvan Yolu"nun hem ana imgesi hem de metaforu işte bu yarıktır. Hareketli el kamerasıyla çekilen kısa, sarsıntılı, şiddetli ama gizem ve çağrışımlarla yüklü bu video, Türkiye’deki yakın dönem sosyo-politik çatışmalara bir tanıklık olarak okunabilir.