21 - 24 Kasım 2013 |
İstanbul Modern, dünyanın farklı yerlerinden güncel video, kısa film ve hareketli görüntüleri bir araya getiren Artists’ Film International / Uluslararası Sanatçı Filmleri programını ağırlıyor. Program ortaklarının kendi ülkelerinden o yıl için bir sanatçı ve videolarını davet etmesiyle başlayan projeyle her yıl uluslararası bir video havuzu oluşturuluyor. Sonrasında, bu videolar kurumlar tarafından yürütülen küratöryel çalışmayla gösterim programları ya da video sergileri olarak izleyiciyle buluşuyor. Uluslararası Sanatçı Filmleri için bu yıl Bengü Karaduman’ın Gösterimler 21-24 Kasım tarihleri arasında İstanbul Modern Sinema’da yapılırken, sergi kısa süreli sergiler alanında 23 Şubat’a dek ziyaret edilebilir. Program / İçerik: Çelenk Bafra (Küratör), Senem Sekban (Asistan Küratör) 2013 Yılı Program Ortakları Whitechapel Gallery, Birleşik Krallık GAMeC / Galleriad'Arte Moderna, İtalya Fundacion Proa, Arjantin Ballroom Marfa, Marfa, ABD City Gallery Wellington, Yeni Zelanda Para/Site, Çin Belgrade Cultural Centre, Sırbistan Cinematheque de Tanger, Fas New Media Center, İsrail Neuer Berliner Kunstverein Video-Forum, Almanya İstanbul Modern, Türkiye CentreforContemporary Arts Afghanistan, Afganistan KINOKINO Centrefor Art and Film, Norveç Project 88, Hindistan Hanoi DOCLAB, Vietnam 2013’ÜN KONUĞU: BENGÜ KARADUMAN 1974 Almanya doğumlu Bengü Karaduman, Mimar Sinan Üniversitesi Sahne ve Gösteri Sanatları bölümü tamamladıktan sonra, Almanya Saarbrucken’de Yeni Medya Sanatları eğitimi alır. Bengü Karaduman çalışmalarında gerçeklik algısının çok katmanlı doğasını ortaya koyar. Hayatta karşılaştığımız somut durumlar bilinç ve bilinçaltı düzeylerinde bireysel olarak yeniden tanımlanır. Karaduman, gerçeğin tanımlanamaz ve değişken yapısından yola çıkarak, algının görme ve ayrıştırma biçimleri üzerine düşünür. Sergide yer alan Hepimiz Aynı Gemideyiz adlı video enstalasyon, üst üste iki ayrı video düzleminden oluşur. Üst düzlemde yolculuk eden gemi, gezegenimizi ve canlılarını yıpratan, doğal kaynaklarımızı tüketen, umutsuzluğu bir kitle imha silahı gibi kullanan ve politik olan mevcut ekonomik sistemi temsil eder. Gemi bu sistemin ürünlerini ve üretim pratiklerini taşır. Alt düzlemde yer alan videodaki su altında yüzen atlar, adada yaşayan fayton atlarının gerçek hikayesinden hareketle ortaya çıkmıştır. Keyif hizmeti sunmak maksadıyla faytonlara koşturulan atlar, gerektiği gibi beslenip bakılmadıkları için bir süre sonra pes edip yere yıkılıyorlar. Ölen atlar denize atılıyor ve yerlerine yenileri koşturuluyor. Zamanımızın politik ekonomisi, canlının emeğinin yanı sıra, canını da tüketilecek bir unsura dönüştürüyor. Hepimiz Aynı Gemideyiz, bu sistemi ayakta tutan mekanizmalarla nasıl yüzleşebileceğimizi bilemeyişimiz için bir ağıt. BENGÜ KARADUMAN TOPLU GÖSTERİMİ (21-24 Kasım 2013 arasında) Gece Kutbu, 2013, 7' 50'' Gündüz Kutbu, 2013, 5' 18'' Yeni Bir Beden için Eskiz (performans), 2012, 3' 48'' Hepimiz Aynı Gemideyiz, 2012, 3' 22'' Tenimin Dışında, 2010, 3’ 1’’ Ayna Gölgeleri, 2007,5’ 15’’ 5.YIL ÖZEL GÖSTERİMİ (21-24 Kasım 2013 arasında) İstanbul Modern’de Artists Film International programının 5. Yılı nedeniyle şimdiye dek davet edilen Türkiye video sanatının önemli dört isminin videoları ilk kez bir arada gösteriliyor. Ali Kazma, Jean Factory, 2008, 11’40” Ergin Çavuşoğlu, Empire (after Andy Warhol), 2009, 9:43’ Sefer Memişoğlu, Breeze, 2011, 8’ 18’’ Bengü Karaduman, Hepimiz Aynı Gemideyiz, 2012, 3' 22'' TEMATİK PROGRAMLAR: UYGARLIĞIN HUZURSUZLUĞU Bedenin Zayıflığı 58’ 10’’ Programda bedenin yaşam karşısındaki zayıflığı, hareketlerinin sınırlılığı ve insanın kendi bedeni üzerindeki hakimiyeti sorgulanıyor. İnsanın çağdaş toplum içerisinde kapladığı alanı nasıl kullanacağına karar veren iradesi ve devinebileceği alanları yaratırken varlığını da konumlandırabilmesi videolarda ele alınan konular arasında. Kaia Hugin , Five Parts – a Motholic Mobble (part 5), 2011, 08’50’’ Katarina Zdjelar, My Lifetime (Malaika), 2011, 5’37’’ Alix Pearlstein, The Drawing Lesson, 2012, 7’13’’ Nasan Tur, Berlin Says…, 2009, 6’30’’ Marinella Senatore, ROSAS - The Attic#2, 2012, 30’ Doğanın üstün gücü 49’ 57’’ Freud’a göre insanı uygarlaştıran etkenlerden biri de doğaya hakim olamayışından doğan acısı. Doğa, insanı kaçınılmaz olana boyun eğmeye zorlarken aslında yapacaklarına yön vermesini de sağlıyor. Program, insanın doğaya karşı kendi kendini var etme çabasını konu alan videolardan oluşuyor. Neha Choksi, Sweetheart, 2010-2011, 6'12" Neha Choksi, Minds to Lose, 2008-2011, 11’54’’ Murray Hewitt, The Downfall of Light, 2011, 14’ Murray Hewitt, Smoke rises around the silent sea, 2011-2012, 5’41’’ Jessica Warboys, Pageant Roll,2012, 9’10’’ Morgan Wong, Plus-Minus-Zero, 2010, 3’ Protezli Tanrı 54’ 45’’ Freud’a göre insanın diğer insanlarla ilişkilerini düzenlemek için geliştirdiği çözümlerin bir sonucu da, uygarlaşarak bir tür “protezli tanrı” haline gelmesidir. Programda yer alan video çalışmaları, bireylerin kent yaşamında öteki olmanın edilgen biçimleriyle kurduğu iletişim biçimine odaklanıyor. Ortak alanlarda birbirine dokunan ilişkileri kültürel ve sosyo-politik düzlemde inceleyen videolar, bu süreçte geliştirilen iletişim diline de değiniyor. Rahraw Omarzad, Gaining and Losing, 2012, 6’13’’ Ana Gallardo, Don Raul, 2012, 9’20’’ Ana Gallardo, Estela, 1946-2011, 2012, 6'24" Hong-An Truong&Dwayne Dixon, The City &The City, 2010, 18’ Einat Amir, I will be your guide for this session, 2013, 14'48'' Nevrotikleşme 64’ 29’’ “Nihayetinde, toplumun kendi kültürel ideallerinin gerçekleşmesi adına bireye dayattığı engellemelerin çekilmez gelmesi, bireyi nevrotikleştirir’’ Eric and Marc Hurtado, Jajouka, Something Good Comes to You, 2012, 50’39’’ Rahraw Omarzad, Third One, 2005, 13’50’’ |