İstanbul Modern’in yoğun ilgi gören “Chiharu Shiota: Dünyalar Arasında” adlı sergisinin ilk kamusal etkinliği, 9 Kasım Cumartesi günü Japon sanat tarihçi ve küratör Ryosuke Kondo’nun katılımıyla gerçekleşiyor. Japon mürekkep sanatı Sumi-e atölyelerini yürütecek Kondo, ayrıca, çağdaş Japon sanatında yerleştirme uygulamaları üzerine yaptığı araştırmaları da bir seminerde ziyaretçilerle paylaşacak.
Japonya ile Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin 100. yıldönümü kapsamında, Japon sanatçı Chiharu Shiota’nın İstanbul Modern için özel olarak ürettiği geniş ölçekli yerleştirmesini içeren sergi; Japan Foundation ortaklığı, Japonya Büyükelçiliği ile Japonya İstanbul Başkonsolosluğu işbirliği ve Arnica’nın desteğiyle gerçekleşti.
Sumi-e Atölyesi
Japon resim sanatının geleneksel tekniklerinden biri olan sumi-e, siyah mürekkep ve akıcı fırça darbeleriyle yapılan özgün bir sanattır. 1868–1912 yılları arasındaki modern dönemde ortaya çıkan “nihonga” akımı, Japon resmini modernleştirmeyi hedeflerken, sumi-e bu yaklaşımın en yaygın ifade biçimlerinden biri olmuştur. Atölye kapsamında katılımcılar, Japon resim sanatının tarihçesini öğrendikten sonra, Tokyo Bijutsu Gakko’daki bir tıpkıbasım kitaptan faydalanarak gerçek bir sumi-e deneyimi yaşayacak.
Seminer: Çağdaş Japon Sanatında Yerleştirme Uygulamaları
Geleneksel sanat formlarının sınırlarını zorlayan yerleştirme sanatı, günümüzde giderek daha geniş bir alana yayılıyor. Mekânla bütünleşen bu sanat türü, izleyicileri yalnızca izlemeye değil, doğrudan deneyimlemeye davet ediyor. 1960’larda Mono-ha gibi akımların etkisiyle Japon sanatında kendine yer bulan yerleştirme sanatı, son 50 yılda önemli bir dönüşümden geçti. Seminerde; Takashi Ishida, Shinji Ohmaki, Chiharu Shiota ve Rei Naito gibi sanatçılar üzerinden çağdaş Japon yerleştirme sanatının öne çıkan özellikleri incelenecek.
Ryosuke Kondo Hakkında:
1982’de Osaka, Japonya’da doğan ve Tokyo’da yaşayan ve çalışan sanat eleştirmeni ve küratör Ryosuke Kondo, lisans derecesini Londra’daki Slade Güzel Sanatlar Okulu’ndan, yüksek lisans derecesini ise Tokyo Üniversitesi’nden aldı. Harvard Üniversitesi Tasarım Enstitüsü’nde Fulbright araştırmacısı olarak görev aldıktan sonra Tokyo Üniversitesi’nde yardımcı doçent olarak çalıştı. Günümüzde, Tokyo Sanat Üniversitesi Küresel Sanatlar Enstitüsü’nde yarı zamanlı öğretim görevlisi olarak ders veriyor. Kondo, peyzajın estetiği ve tarihi üzerine uzmanlaşmış olup araştırmalarında sanat, bahçeler ve mimari arasındaki kesişim noktalarına odaklanıyor. “Tomohito Ishii: Icarus ve Mekânın Ruhu” (Tokyo Gallery + BTAP, 2024), “Taisuke Makihara: Rotada” (Hyakunengo Sanat Festivali, 2024) ve “Shinji Ohmaki: Varoluşun Arayüzü” (Tokyo Ulusal Sanat Merkezi, 2023) gibi sergi ve yayınlara katkıda bulunan Ryosuke Kondo, ayrıca sansui teması altında sanat ve toplumu araştıran Sansui Tokyo kolektifinin başkanlığını üstleniyor.
Tarih: 9 Kasım 2024, Cumartesi
Program:
11.00–12.30 Sumi-e Atölyesi I
14.00–15.00 Seminer: “Madde ve Mekânın Kesişiminde: Çağdaş Japon Sanatında Yerleştirme Uygulamaları”
15.30–17.00 Sumi-e Atölyesi II
Mekân: İstanbul Modern Oditoryum ve Etkinlik Odaları