Bana Kendini Getir

Handan Börüteçene, 1957

Bana Kendini Getir, 2009

1981 yılında İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi’nden mezun olan Handan Börüteçene, Paris Ecole National Supèrieure des Beaux-Arts’daki sanat eğitimini 1984 yılında tamamlar. Akademi’de katıldığı arkeolojik kazı çalışmalarının etkisi, sanat üretimi süresince bellek, kültürel miras ve coğrafya gibi konular üzerinden yoğunlukla hissedilir. Antik tarihten esinlendiği çalışmalar günümüzün popüler kültürüne ve güncel siyasi gelişmelere ilişkin referanslar da taşır.

Handan Börüteçene, sergi alanının kimliği ve geçmişine referans vererek mekân odaklı çalışmalar ürettiği gibi, bazen de mekânın kendisini sanatın nesnesi haline getirir. İzleyicilerin sadece bir bakışın ötesinde, işin parçası olacağı, kişisel olarak tecrübe edecekleri yerleştirmeler ortaya koyar. Sanatçının 2009’da gerçekleştirdiği “Bana Kendini Getir” adlı çalışması kaynağını Paris’te sergilendiği binanın tarihsel kimliğinden alır. Palais de la Porte Dorèe adlı bina, ilk olarak Fransa’nın sömürge ülkelerinden toplanmış parçaları sergilemek üzere inşa edilmiş, sonrasında Afrika ve Okyanusya Sanatları Müzesi’ne dönüştürülmüştür ve 2003’ten beri Ulusal Göçmenlik Tarihi Müzesi’ne ev sahipliği yapmaktadır. Bina, postkolonyal dönemde yaşanan siyasi ve toplumsal dönüşümlere tanıklık etmiş, bünyesinde sayısız kişiye ve eşyaya dair anıları barındırmıştır. “Bana Kendini Getir” adlı çalışmada sanatçı, müzenin Thonet tasarımı sandalyelerine, Papua Yeni Gine’nin Kurimbu köyüne ait, yekpare bir ağaç gövdesine oyulmuş 19 portreyi yerleştirir. Afrika ve Okyanusya Sanatları Müzesi koleksiyonunda yer alan portrelerle, 1800 - 1960 yıllarına ait dünyanın çeşitli ülkelerinden valizleri bir araya getirir. Paris’teki Quai Branly Müzesi’ne taşınan portrelere atıfta bulunan "Bana Kendini Getir", adını bu değişim sonrasında ortaya çıkan özlemden alır. Çalışmanın tamamlanması içinse, büyüteçler yardımıyla valizlerdeki izleri keşfedecek, eski anıları belleğinde canlandıracak insanlara ihtiyaç vardır. Bu insanlar ülkenin göçlerle zenginleşen yeni kültürünün temsilcileridir.

Yapıtın Türü

Yerleştirme

Teknik

1800-1960 arası tarihli 19 bavul, 19 sandalye ve 30 tekerlekli büyüteç

Ölçüler

-

Koleksiyon

Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Koleksiyonu
İstanbul Modern Sanat Müzesi / Uzun Süreli Ödünç